• Facebook
  • Blogger
  • Instagram
  • Bloglovin
  • Contact

HYVÄ / PAHA / ? RUOKA


Ruoka. "We should eat for living not live for eating" Mä oon suoraan sanottuna kyllästynyt tähän ruuasta puhumiseen. Sen brändäämiseen trendikkääksi. Ruoka on ruokaa. Mun mielestä siitä tehdään aivan liian iso numero ja se numero kasvaa kasvaa kasvamistaan koko ajan. Ei tässä enää normaali ihminen tiedä että mitä pitää syödä. On "eatclean" on "raakaruokaa" "paleota" "karppausta" "paastoa" "sitä" ja "tätä". Milloin normaalista kotiruuasta tuli riittämätöntä? Milloin leivästä tuli saatana? Milloin vaihdettiin kaikki öljyt kookosrasvaan? Missä vaiheessa tää kaikki tapahtui, missä mä olin silloin? Olin kai kotona syömässä äidin tekemää loistavaa ja käsi sydämellä väittäen terveellistä kotiruokaa. 


Mun suhde ruokaan. Meidän suhteemme on musta aina ollut hyvin terve. Lapsena lauantaisin oli karkkipäivä ja silloin sai valita yhden pussin karkkia kaupasta. Joskus sai jäätelöä vielä lisäksi. Limppareita meillä ei koskaan kotona juotu, sen vuoksi en tykkää niistä vieläkään. Keksejä oli joskus ja sipsejä muistan olleen todella harvoin kotona kun olin lapsi. Ei meillä hössötetty ruuasta. Syötiin sitä mitä äiti teki ja sillä sipuli. Meillä ei oikeastaan kotona syöty koskaan punaista lihaa, äidin kasvisruokavalion takia. Mistä johtuu myös se, että en itse syö punaista lihaa kuin poikkeustapauksissa. Usein oli pöydässä salaattia ruuan lisukkeena ja ruuan kanssa piti juoda aina maitoa. Kun kasvettiin vähän vanhemmiksi syötiin herkkuja useammin, kuin vain lauantaisin ja noh nyt voin syödä niitä koska tahansa.
Mä en stressaa syömisestäni. En oikeastaan millään mitalla. Musta on ok välillä syödä "sitäkamalaapaskaamitänääenemmäntietoaomaavathalveksii". Oon sitä mieltä että mua ei vaan yksinkertaisesta jaksa kiinnostaa kaikki ruokatrendit, vaan minä syön kotiruokaa. Syön paljon pastaa, koska se on mun lemppariruokaa! Syön leipää aina kuin huvittaa, mitä väliä jos siinä on hiilareita? Täysjyvässä on myös esimerkiksi proteiinia ja kuitua. Käytän aina oliiviöljyä, ruuanvalmistukseen ja maustamiseen. Puhumattakkaan kunnon pizzasta. Jos pitäisi valita yksi ruoka mitä söisin lopun elämäni se taitaisi olla pizza. Oon syönyt täällä enemmän pizzaa kuin italialaiset konsanaan, koska se on hyvää. Syön ruokaa siksi että se on hyvää ja tietenkin myös siksi että jaksan kävellä eteenpäin. 

Valehtelisin jos väittäisin että "ei mua kiinnosta mitä mä suuhuni lapan", kyllä kiinnostaa! Haluun saada kasviksia, hedelmiä, pitää olla lihaa ja ihan semi hyvät ruoka-arvot annoksissa. Haluun syödä terveellisesti. Mutta se mitä tässä yritän rautaangasta vääntää on se, että musta kotiruoka on terveellistä. Ei tarvi lähteä kikkailemaan mun mielestä niin paljoa ruualla. OK OK se on hyvin hyvin tärkeää hyvinvoinnin kannalta ja jotta pysyy terveenä jne jne kyllä mä tiiän. Mutta voiko joku kertoa mulle onko perus ruuassa / kotiruuassa jotain vikaa? Miksi sitä ei hehkuteta iltalehden sivuilla? Miksei instagram täyty kuvista jossa on kasa spaghettia ja tomaattikastiketta? 
Tiedostan sen, että en aina syö "hyvin". Syön liian harvoin ja liian paljon kerralla. Joskus en tee mitään muuta kuin syön ja joskus unohdan syömisen päiväksi kokonaan. Musta on ok joskus korvaa yksi päivän ateria pringles-sipsi purkilla. Yöllä voi syödä jos on nälkä ja suruun pitää syödä. Itseään on myös ihan ok palkita ruualla, vaikkei tässä koiria ollakkaan. Siinä vaiheessa jos tämä mun syömis-rutiini-elämäntapa alkaisi näkyä vartalossa ja vireystilassa liikaa, varmasti korjaisin sen. Välillä puolivitsillä heitänkin että, liikun enemmän jotta voisin syödä enemmän. Jos käyn lenkillä, niin voin syödä vähän herkkuja. Tavoitteenani kun ei ole laihtuminen vaan kestävyyskunnon parantaminen. Ehkä ne herkut sitäkin kehittymistä hidastaa, mutta ei mulla nyt mikään kamala hoppu oo. Mä valitsisin aina jälkiruuan pääruuan sijasta, jos pitäisi valista. Rakastan herkkuja. 

Oon täällä paljastanut, mikä on mun heikkous ennenkin kai, mutta teen sen nyt uudelleen. Rakastan vihreitä pringles-sipsejä. Ne on yksinkertaisesti purkillinen taivasta ja sateenkaarioksennusta. Jos ostan sellaisen purkin, menee alle päivä että se on syöty kokonaan. Ei sellasta vaan pysty mitenkään säästämään pidemmäksi ajaksi. Mulle käy myös niin että kun ostan yhden kerran purkin, on seuraavaan kertaan sortuminen paljon helpompaa. Ja kolmanteen vielä helpompaa.. Kierre jatkuu ja jatkuu. Oon vähän ehkä mustavalkoinen ihminen, kaikki tai ei mitään. Nyt oon tehokkaasti niitä taas vältellyt hetken. 

Mitä herkkuihin tulee, mulla ei todellakaan oo sitä itsekuria että ottaisin vain muutaman sipsin tai muutaman suklaa palan tai yhden muffinssin. Tää haluaa aina syödä niin paljon, että vähän ähkyttää. Mutta en mä jaksa morkkistella siitä asiasta. Päätän vaan että noh huomenna sitten vähän paremmin, jos silloinkaan. Ei oo edelleenkään niin vakavaa. Nautin siitä kuinka tässä yritän viedä pohjaa ruuan trendikkyydeltä. Hah, täällä on ainakin minä vielä, vielä vastarannan kiiskiä. Naurattaa se että karsitaan ruokavaliosta kaikki pois ja sitten napsitaan naamaan kaiken maailman lisäravinteita. Se ei voi olla terveellistä tai ainakaan oikein? Uskon että perusruokavaliosta pitäisi saada kaikki tarpeelliset ravinteet ihmiselle, eikä lisäravinteet ois tarpeellisia? Voin toki olla väärässäkin, mutta itse en ole koskaan mitään edes vitamiinejä säännöllisesti käyttänyt. Ehkä menetän paljon ja elän puolikuolleena koko ajan. Mistä sitä tietää?

Jos hetkeksi eksytään vähän sivupolulle ja paasataan vähän proteiini-trendistä. HAH mitä tahansa voidaan jo myydä kunhan siihen isketään teksti "runsasproteiininen". Mistä lähtien jokainen pimu on halunnut kasvattaa lihasta niin rankasti että "palkkarit" "protskupatukat ja rahkat" on MUST? Ymmärrän ihmiset, jotka oikeasti kasvattaa lihasta, treenaa niin kovaa että sitä todella tarvii. Mutta voisin lyödä vaikka vetoa, että kaikki me emme sitä todellakaan tee niin kovalla intensiteetillä että näitä lisäravinteita todella tarvitsisi. Edelleen löisin kortin peruskotiruoka pöytään. Jos syö maitotuotteita, lihaa, täysviljaa päivän aikana varmasti pimujen proteiini tarve täyttyy. Huvittavaahan on se, että jos proteiinia syö enemmän kuin sitä kroppa tarvii se muuttuu rasvaksi. Kuinka moni näistä pimuista on laskenut oman proteiini tarpeensa päivälle? Varmuuden vuoksi kannattaa kuitenkin lisätä proteiinijauhetta joka ruokaan, kyllä sitä niittää mitä kylvää. 

Entäs trendi  "superfood"? Rahdataan maailman ääristä tänne syrjä-Suomeen kaiken maailman pähkinää ja marjaa joita voidaan sitten popsia ja hehkuttaa muille että kun mä oon niin super. Mitäs sitten tehdään ku jäätiköt sulaa ja maailmanloppu lähenee? Ei se nyt vaan kovin egologista voi olla. Halutaan puhdasta ruokaa, mutta kaukaa rahdatuissa tavaroissa mun silmissä on vaan suuret hiilijalanjäljet. Puhdasta puhdasta. Unohdetaan se, että Suomi on luomua pullollaan. Ainut ruokatrendi josta mä tykkään! Luomu ja lähiruoka. Lupaan aina itselleni että kunhan mulla on vähän enemmän rahaa/duunipaikka alan oikeasti syömään luomua ja lähiruokaa, enkä rainbow/pirkka/euroshopper köyhäilyä. 

Melkein pistää vihaksi tää pelleily. Jätettäisiinkö ruokavalioon raalla kädellä tehdyt muutokset "ammattilaisten" ja siihen perehtyneiden tehtäväksi? Pelottaa kuinka saadaan tällä "fitness-ruoka-super-protsku-sitä-tätä" trendillä enemmän haittaa kuin hyötyä aikaiseksi. Mutta koska se on nyt vaan niin KOOL. Markkinatalous jyrää kaiken allensa. Se hyppii rimusta tällä hetkellä, koska sillä on uusi lelu millä se voi rahastaa meitä hyväuskoisia hölmöjä. Sillä on vaarallinen lelu jonka nimi on ruoka ja terveys. Huh. 

14 kommenttia:

  1. Anonyymi23/3/14

    WORD!
    naurattaa ja ihmetyttää nykyajan hifistely ruuan suhteen, syön mitä syön ja olen onnellinen. nimenomaan peruskotiruoka on parasta ja myös terveellistä! elämästä kuuluu nauttia, ei noudattaa orjallisesti mitä ihmeellisimpiä dieettejä siksi koska ne sattuu olemaan sillä hetkellä pinnalla yhteiskunnassa. eieiei!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahh ihanaa että täällä on samalla tavalla ajattelevia! Osuit niin oikeeseen ton, elämästä kuuluu nauttia lausahduksen kanssa! Oon niin paljon onnellisempi jos saan useammin herkutella kuin hammasta kiristäen vetää vain selleriä naamaan :-D

      Poista
  2. Aijaijaijai nyt kolahti tää kirjotus! Jos oisin oikeessa mielentilassa ni voisin kirjottaa vaikka kokonaisen kirjan ruoasta, joten yritän nyt pitää tän lyhyenä ja heittää vaan lennosta pari päällimmäistä ajatusta :-D

    Ruoka, se jos mikä puhuttaa aina. Miksi? No siksi, koska kaikkien on syötävä. Jos ei syö ollenkaan, niin siitä vasta ongelma tuleekin. Ruokakeskustelussa on koulukuntia enemmän kuin ehtii laskea ja jokainen tuntuu vannovan jonkun systeemin nimeen, koska se on "paras", "terveellisin" ja "saa voimaan parhaiten". Niin, jokaisellahan toimii erilainen ruokavalio, koska jokainen ihminen on yksilö ja jokaisen kroppa toimii eri tavalla. Jokainen myös tykkää eri ruuista ja jokainen on kasvanut tottuen erilaiseen ruokakulttuuriin. Se, mikä tekee jostain ruokavaliosta paremman kuin toisen, onkin näin ollen riippuvainen tuhannesta ja miljoonasta tekijästä. Ruokavalioiden lokeroiminen nimien ja käsitteiden alle on musta henk.koht. turhaa. Jos jollain tavalla syöminen toimii just sulla niin hyvä, ei sille tarvi nimeä antaa. Liiallinen ehdottomuus on kans jotain mitä ei pysty käsittämään. Pitäis olla gluteiiniton, viljaton, maidoton, munaton, soijaton, lihaton, ja kohta varmaan kokonaan kaloriton. Meininkin lähtee ihan käsistä ihmisillä, joilla ei edes ole mitään ruoka-aineyliherkkyyksiä tai -allergioita. Jos vatsasi ei siedä maitotuotteita niin ok, jätä ne pois ruokavaliosta, mutta älä nyt hyvä ihminen tee sitä jos sun ei tarvi.

    Proteiinibuumi on kans täysi farssi. Suomalaiset saa keskimäärin ihan riittävästi proteiinia, joten liiallinen asian lietsominen on ihan turhaa. Nyt on ensimmäistä kertaa menossa kausi, jolloin "vähähiilarinen"-merkinnällä voi edistää jonkin tuotteen myyntiä. Ihan kuin hiilarit ois paha juttu, vaikka ne on meidän pääasiallinen energianlähde. Ihmekös tuo, jos salikimmoilla loppuu puhti treeneissä, kun on glykogeenivarastot ihan finaalissa.

    Kotiruoasta sen verran, että kotiruoka on musta käsitteenä ehkä maailman huonoin. Ai miksi? No koska kaikkien kodeissa syödään eri lailla. Ruoat, mitä mä pidän kotiruokana, on monien mielestä varmaan just sitä clean eating -hifistelyä. Suomalaisessa kulttuurissa kotiruoan käsitteellä viitataan näin yleisesti kuitenkin varmaan useimmiten perinteisiin laatikko- ja kastikeruokiin. Tämmöset ruuat toimii usein kaavalla liha+hiilarilähde. Se, mikä mun silmissä heikentää näiden "kotiruokien" terveellisyyttä, on että niiden valmistuksessa usein runsaasti käytetty kermaa (tai muita vastaavia valmisteita) ja suhteellisen vähän kasviksia. Kerman runsas käyttö saa ruoat sisältämään tarvetta enemmän tyydyttynyttä rasvaa. Kasvisten vähäisyys puolestaan heikentää aterioiden ravitsemuksellista arvoa ja johtaa herkästi suojaravintoaineiden liian niukkaan saantiin. Se, että kaikki "kotiruoka" ois tällasta on kuitenkin silkkaa yleistystä, koska "kotiruoka" voi toki olla äärimmäisen terveellistä. Yleisesti ottaen se Suomessa onkin. Kotona raaka-aineista itse valmistettu ruoka on rehellistä, ravintoainetiheää ja maistuvaa. Jos ruoan kylkeen isketään vielä salaattia, saadaan ne kasviksetkin mukaan kuvioihin ja monipuolinen annos on taattu. Kotiruokaan liittyy myös ennen kaikkea ruokailun yks tärkeimmistä ulottuvuuksista eli se sosiaalinen puoli. Ei ruoka saa olla vaan polttoainetta keholle, vaan sen on tarkotus ravita kropan lisäks myös mieltä. Parhaimmillaan ruoka on keino edistää terveyttä, niin fyysisen, psyykkisen kuin sosiaalisen osa-alueen kannalta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa arvasin että tää osuu suhun! :-D Ja nyt mun väitteet on ihan tuulesta temmatun ja pienen ininän kuuloisia tän kommentin jälkeen!! Mutta oon just samaa mieltä sun kanssa: ehdottomuus on kans asia mitä en käsitä, miksi pitää karsia kaikki pois ruokavaliosta? ja varsinkin hiilareiden saatanallistaminen? Ei mitään järkeä hohhoijaa.

      Oot oikees, toi kotiruoka-terminä ei oo ehkä paras, just ton yleistettävyyden takia. Mutten oiken muutakaan keksi sille safkalle mitä mun äiti väsää. Äitiä on oikeesti iso kiittäminen siitä, miten sitä nykyään syö (suhteellisenn) terveellisesti :-b

      "Ei ruoka saa olla vaan polttoainetta keholle, vaan sen on tarkotus ravita kropan lisäks myös mieltä. Parhaimmillaan ruoka on keino edistää terveyttä, niin fyysisen, psyykkisen kuin sosiaalisen osa-alueen kannalta :)" Yay just näin<3

      Poista
  3. Anonyymi23/3/14

    Jes just näin! Oon täysin samaa mieltä. Mustikoita vaan naamaan siinä on superfoodii kerrakseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Mustikat on vielä niin törkeän hyviä :-) Lemppari marja ikinä!

      Poista
  4. Ah oon niin samaa mieltä. Syön ja juon mitä haluan ja kuolen onnellisena merinorsuna vai miten se menee...
    Ja mäkin fanitan luomua ja kotimaista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnellinen merinorsu kuullostaa hyvälle kohtalolle ;-)

      Poista
  5. Anonyymi24/3/14

    Tosi hyvä teksti! Välillä pyrki ihan hymyilyttämään, niin osuvasti ja taitavasti olet sanasi valinnut, sillä nyt moni trendi kuulostaa lähinnä naurettavalta. Ei sillä, että minulla niihin olisi mitää erityistä suhdetta koskaan ollut. Ruoka on hyvää ja syöminen kivaa! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih kiitos! :-) Naurettavilta ne mulle kuullostaakin, tosin eihän mulla niistä kaikkea tietämystä ole, koska en ole niitä koskaan tutkinut! PIdetään ruoka ruokana ja nautitaan siitä sellasenaan :-b

      Poista
  6. Anonyymi25/3/14

    Tää oli kuin mun ajatukset kirjotettuna todella hyvin! Mua itseeni ärsyttää tää "fitnessproteiinisali"buumi ihan hirveästi. Ensinnäkin, miksi salilla käymisestä pitää tehdä niin iso juttu? Onko siinä jotain ihmeellistä vai? Ja sitten se proteiini... mä ymmärrän jos joku ihan oikeasti on kiinnostunut reenaamisesta ilman minkään villityksen takia, niin tottakai silloin saattaa ehkä tarvita jotain lisäproteiinia. Ne hiilarit on kuitenkin vähintään yhtä tärkeitä!

    Ja sitten mun mielipiteeni on se, että on paljon terveellisempää syödä mistä itse tykkää ilman mitään turhaa närpimistä (ei nyt ehkä kuitenkaan joka päivä roskaruokaa mutta kuitenkin) kuin syödä niin että vahtaa kokoajan mitä sinne suuhun pistää ja paljonko nyt on sitten kaloria tai hiilaria tai proteiinia. Mun mielestä on vaan niin typerää syödä jotain siksi koska se on "muotia", tykkäsi sitten tai ei :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan samaa mieltä! On tietty hienoo että sinne salille menee, mutta ihan liiiian isoa meteliä siitä pidetään :-D Ja hiilareita ei tosiaankaan saa unohtaa, ei muuten jaksa mitään!

      Jep mun mielestä tarkka kaloreiden yms laskeminen on tosi pelottavaa, kokeilin sitä kerran mielenkiinnosta ja huh se oli ihan kamalaa. Huomasin heti miten se vaikutti siihen, että yritin syödä mahd vähän koko ajan. Joo muotiruuat on kyl aika naurettavia :-D Miksei täysjyväleipä, maito ja banaani voi olla muodissa?

      Poista
  7. Anonyymi6/4/14

    Loistava teksti! Just joku heitti että oottaa sitä päivää kun kaupoista löytyy "proteiinivettä" :D. Lähiruoka ja luomu kunniaan!! mittää gojimarjoja vaan mustikoita lähimetsästä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Ahaha proteiini vesi, miten loistava keksinto! :-D Nyt tuli kamala ikava mustikoita kun mainitsit ne....... :-b

      Poista

Instagram
Instagram
Facebook
Bloglovin
Email
Copyright © 2016 FASHION STATEMENT.Design By Blogger Templates & Websoham. | Distributed By Gooyaabi Templates